Skip to main content

Nyheter

Bryr sig Sollentunahem fortfarande om hyresgästerna?

Bild 001
Hyresgästföreningen Sollentunas insändare i lokaltidningen Mitt i.

”Under väldigt många år har vi haft ett gott samarbete med Sollentunahem som har grundats i en gemensam syn om en socialt hållbar allmännytta för såväl bolagets som för hyresgästernas bästa.

De senaste åren har vi dessvärre märkt av en förändrad attityd från bolagets ledning. Det finns numera en misstro till Hyresgästföreningens arbete och enligt vår upplevelse visas det ingen förståelse för hur vårt arbete bidrar till att skapa en gemenskap i kommunen.

Även för hyresgästerna märks det förändrade klimatet av. Att verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer har av ledningen och politisk styrning tolkats som att det ska ingå minder i hyran hyresgästen betalar.

Vi ser hur servicen försämras samtidigt som det utöver hyran läggs på extra avgifter för underhåll av lägenheten. Det här kortsiktiga ekonomiska sättet att behandla allmännyttan på får oss att undra om ledningen i Sollentunahem fortfarande bryr sig om sina hyresgäster.

Vi vill se en allmännytta där vi återigen samarbetar för att hyresgästerna ska trivas och känna att de bor i en attraktiv boendeform samtidigt som bolaget kan växa långsiktigt.

Låt oss hitta tillbaka till det goda samarbetet mellan Hyresgästföreningen och Sollentunahem, där vi tillsammans verkar för att skapa trygghet genom gemensakp och tilltro”.

Hyresgästföreningen Sollentuna

Publicerad den 12 april i lokaltidningen Mitti.se

Sollentunahems svar på insändaren

Sollentunahem finns till för sina hyresgäster

Replik på Hyresgästföreningen Sollentunas debattartikel med rubriken ”Bryr sig Sollentunahem fortfarande om hyresgästerna?” den 12 april.

På Sollentunahem är vi oerhört måna om våra hyresgäster, det är för dem vi finns till. Därför är vi glada över att de senaste årens hyresgästundersökningar tydligt visar att hyresgästernas nöjdhet med vår service, samt känslan av trygghet, ökar år från år.

Som en stabil och trygg hyresvärd tar vi ett långsiktigt ansvar för våra fastigheter. När renoveringar som vi gör medför höjd standard och höjd hyra, bygger detta på avtal som Sollentunahem och Hyresgästföreningen har förhandlat om och kommit överens om tillsammans. Och det boinflytandeavtal som vi har gemensamt sedan 2019 innebär möjlighet för Hyresgästföreningen att äska fritidsmedel för att ordna aktiviteter för de boende.

Vi ser fram emot fortsatt dialog och samarbete med Hyresgästföreningen inom den boinflytandekommitté som vi har, där vi träffas fyra gånger per år. Så som vi har beslutat om tillsammans.

Carolina Lejon, förvaltningschef och tillförordnad vd för Sollentunahem

  • Skapad
  • Senast uppdaterad .