Skip to main content

Nyheter

Nu igen - hissen fungerar inte!

Hiss wiki
Ett ständigt återkommande problem för många hyresgäster.

När detta händer så är det sällan som hyresvärden sköter problemet på ett bra sätt. Ofta tar reparationerna lång tid, informationen är dålig och man gör som regel inget eller väldigt lite för att underlätta för hyresgästerna.

Det är lätt att inse vad detta ställer till med för till exempel äldre och hyresgäster med funktionsnedsättning och som bor på nionde våningen.

Nyligen hände just detta i ett av Botkyrkabyggens niovåningshus i Tumba. Nu har det gått fyra veckor, och hissen är inte åtgärdad.

Botkyrkabyggen medger att deras information kunde varit bättre, och att hissentreprenören väntar på delar de beställt från Tyskland. Det vill säga att man lyfter över ansvaret på sin upphandlade entreprenör. Det duger inte – det duger inte alls.

För det första är detta i alla fall Botkyrkabyggens ansvar, för det andra vittnar man tydligt om att Botkyrkabyggen gjort en dålig upphandling. Självklart ska det finnas med en angivelse om hur lång tid det får ta innan entreprenören ska vara igång med reparationsarbetet. Och detta innebär naturligtvis att entreprenören får ha reservdelar ligga på lager. Inget konstigt med det, bara helt naturligt.

Detta har naturligtvis hänt i Sollentuna också. Nu senast i höghusen på Drevkarlsstigen i Edsberg. Tidigare vid ett tillfälle på Malmvägen då det tog väldigt lång tid med reparationen.

Enligt Hyreslagen har hyresgästerna rätt till ersättning när sådant här händer, och ju längre tid till exempel hissar faller ju högre blir ersättningskraven från Hyresgästföreningen.

  • Skapad
  • Senast uppdaterad .