Och där kom det igen...
… osanningarna om hyresbostadsmarknaden.
Denna gång framförda av Timbrorepresentanten Fredrik Kopsch, som för övrigt också är docent i fastighetsekonomi vid Lunds universitet.
Kopsch föreslår att den nya regeringen ska reformera bostadsmarknaden genom att stärka äganderätten till mark, avskaffa hyresregleringen samt införa en social bostadspolitik.
Att stärka äganderätten till mark innebär dels att minska kommunernas nuvarande planmonopol, och dels att överföra den politiska makten till marknaden. Vill vi det, och vad ska det leda till? Knappast till fler bostäder i alla fall. Marknaden bygger det som man tjänar mest på, inte för att fylla samhälleliga behov.
Någon hyresreglering finns inte. Detta är bara en myt. Den sista vi hade i Sverige avskaffades för nästan 50 år sedan. Hyrorna förhandlas på hyresbostadsmarknaden av parterna. Basta! Kopsch vill först och främst se att fri hyressättning införs för nyproducerade hyresrätter. I praktiken finns redan detta genom systemet med så kallade presumtionshyror. Nästa steg i hans tankebana är fri hyressättning i hela beståndet, vilket han lindar in i att det systemet ska ”fasas” in. Oavsett hur man genomför detta, så innebär det att förhandlingssystemet avskaffas och att hyresgästernas ställning på hyresbostadsmarknaden kraftigt försvagas. Om detta skriver Kopsch ingenting, viket är talande i sig.
Med social bostadspolitik menar Kopsch att så kallad ”social housing” ska införas. Detta innebär ett slags ”fattigghetton” som samhället ska ansvara för. Alltså – samhället ska ta ansvar för det som marknaden ställer till med. De som inte har råd med marknadshyror, ska samhället ta hand om. Marknaden är inte intresserad av detta.
Behövs det tilläggas att Hyresgästföreningen har en helt annan uppfattning om vad social bostadspolitik är?
Under de senaste åren har en lång rad debattörer framfört liknande åsikter – främst då om den påstådda hyresregleringen och att införa marknadshyror, men det blir inte sant eller vettigt för det.- Skapad
- Senast uppdaterad .