En ovälkommen utveckling för hyresgäster
Fler och fler hyresvärdar kräver nu betalt för reparationer och service som tidigare ansetts ingå i hyran.
Denna trend blev tydlig för några år sedan.
Att få en trasig packning i kökskranen utbytt eller en trasig köksfläkt lagad ingår ju i det man betalar hyra för. Saker går sönder och annat blir utslitet. Inget konstigt med det. Om en hyresgäst däremot genom oaktsamhet, eller medvetet, förstör något i lägenheten ligger naturligtvis ansvaret på hyresgästen att stå för kostnaden. Så bra så långt.
Några exempel från Sollentuna
En hyresgäst med olika funktionshinder hade en läckande kökskran. En vänlig granne hjälpte hyresgästen att göra en felanmälan till bostadsbolaget. En fastighetsskötare kom efter några dagar och konstaterade att det behövs bytas packning. Men gör ingenting utan bara går igen. Sedan händer ingenting från bostadsbolagets sida. Hyresgästen hade svårt att klara av vanliga kranar, så den vänliga grannen hjälpte till med att kontakta kommunen som ganska raskt monterade dit en handikappanpassad kran (med fungerande packning). Strax efter det kommer en räkning om 2 700 kronor från bostadsbolaget för byte av packning, ett byte man alltså aldrig ens gjorde.
En annan hyresgäst i samma fastighet hade problem med lysrörslampan över diskbänken som blinkade och hade sig, och kontaktade därför bostadsbolaget som kom dit och ordnade till detta elfel. Efter att åtgärden var klar så berättade bostadsbolagets tekniker att det skulle komma en faktura för åtgärden, vilket upprörde denna hyresgäst. Någon faktura kom dock aldrig. Flera liknande fall har förekommit.
I annan kommundel renoverade man hundratals lägenheter från 1960-talet. Bland annat monterade man in lysarmaturer över handfaten i badrummen som hyresgästen varken kan eller får byta glödlampor i. Nu så är det som så att var gång en glödlampa går sönder så måste hyresgästen göra en felanmälan till bostadsbolaget, och efter lampbytet kommer en räkning om 750 kronor.
Enligt hyreslagen ska hyresvärden se till att lägenheten är fullt brukbar, men var gränserna går är svårt att avgöra. Det avgörs från fall till fall, vilket ofta innebär att hyresgästen blir tvungen att tvista med sin hyresvärd. Hyresgästen å sin sida har ansvar för den löpande skötseln och att hålla rent.
Läs mer om detta på Hem & Hyra: Bo betalade 910 kronor för ett rent vattenlås - andra får det gratis i värdarnas avgiftslotteri - Hem & Hyra.
- Skapad
- Senast uppdaterad .